Rola zakupów w polskich przedsiębiorstwach

Polskie firmy o funkcji zakupów

Rola zakupów jest dla połowy firm działających w Polsce jedną z najważniejszych funkcji. To dzięki niej realizują one swoje strategiczne cele biznesowe. Ranga funkcji zakupów w przedsiębiorstwach jest zależna od takich czynników jak: rynek sprzedaży, wielkość firmy, rodzaj prowadzonej działalności, czy wpływ właściciela.

 

Przeprowadzone badania pokazują, że dla polskich firm, kluczowymi obszarami mającymi wpływ na sukces firmy są sprzedaż i zasoby ludzkie. Zakupy uzyskały 42% wskazań i uplasowały się na trzecim miejscu najczęściej udzielanych odpowiedzi. Takie wskazania dokonywały głównie firmy produkcyjne. Jednocześnie 58% firm postrzega zakupy jako funkcje operacyjne, nie zaangażowane w realizację celów strategicznych. Tylko co czwarty specjalista ds. zakupów deklaruje, że jego przedsiębiorstwo traktuje ten obszar jako strukturę podnoszącą wartość firmy.

Bez wątpienia na takie postrzeganie funkcji zakupów ma znaczenie wielkość firmy oraz udział inwestora zagranicznego. W mniejszych przedsiębiorstwach często nie ma działu zakupów lub nie istnieje stanowisko specjalisty ds. zakupów.

Komentarzy (2)

  1. Jarek M.

    Szkoda, że nie wszyscy szefowie firm doceniają stanowisko specjalisty ds. zakupów 🙁 Człowiek odwala kawał dobrej roboty, a jego praca dla szefa wydaje się mało istotna.

    1. SZadmin (Post autora)

      Wszystko zależy od celów strategicznych firmy niestety. Jeśli zakupy nie są niezbędne dla realizacji tychże celów, praca specjalisty ds. nigdy nie będzie priorytetowa dla szefa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *