Czy wypalenie zawodowe grozi specjaliście ds. zakupów?

wypalenie zawodoweSyndrom wypalenia zawodowego pierwszy raz opisał psychiatra H.J. Freudenberg w latach siedemdziesiątych XX wieku. Początkowo wypalenie zawodowe łączono głównie z zawodami, które były związane z udzielaniem pomocy: policjantami, strażakami czy ratownikami medycznymi. Aktualne badania pokazują, że ponad 40% pracowników korporacji jest dotkniętych tym syndromem. Dzisiejsza rzeczywistość na rynku pracy sprawia, że wypalenie zawodowe może dotknąć praktycznie każdego pracownika.

Na specjaliście zakupów spoczywa bardzo duża odpowiedzialność, zwłaszcza gdy zaopatrzenie jest kluczowym segmentem dla realizacji strategicznych celów firmy. Syndrom wypalenia zawodowego związany jest ze stresem wynikającym z wykonywanej pracy. Jego objawami są długotrwałe zmęczenie, brak satysfakcji, problemy ze snem czy uczuciem pustki. Przyczyn wypalenie zawodowego upatruje się w zbyt trudnych zadaniach, zbyt dużej ilości obowiązków lub też monotonni i nudzie. Czynnikiem generującym symptom mogą być także nadmierne oczekiwania pracodawcy lub wytwarzana presja czasowa. Specjalista ds. zakupów codziennie musi sprostać wielu z tych wyzwań.

Im szybciej zdiagnozowane wypalenie zawodowe u pracownika tym łatwiejsze pokonanie syndromu. Gdy praca przestaje sprawiać satysfakcje i pojawia się zmęczenie warto postarać się o nowe wyzwania. Specjalistyczny kurs, ciekawe szkolenie czy nauka języka obcego są doskonałym bodźcem. Dodadzą pewności siebie i wiary we własne siły. Ważnym aspektem jest zachowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Każdy pracownik, w tym specjalista ds. zakupów musi mieć czas na regenerację i wypoczynek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *