Specjalista ds. zakupów i jego kluczowa rola w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa

specjalista ds. zakupówStanowisko specjalisty ds. zakupów znane również pod nazwą purchasing specialist jest jednym z najbardziej pożądanych i najczęściej poszukiwanych zawodów w ostatnich latach. Jakie zatem obowiązki spoczywają na osobach trudzących się tym zawodem i co tak naprawdę determinuje, że powyższe stanowisko wymaga od kandydatów posiadania wielu nieszablonowych umiejętności?

Do głównych obowiązków specjalisty ds. zakupów należy sprawowanie pieczy oraz kontroli nad organizacją działu zakupów, oraz całego przedsiębiorstwa. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie przedsiębiorstw produkcyjnych oraz hurtowni, które nie posiadają wyspecjalizowanego działu ds. zakupów. Na każdym pracowniku tego działu spoczywa ogromna odpowiedzialność, dysponowania budżetem danego przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę różne przedsiębiorstwa, specjalizujące się w odmiennych branżach, dostrzec można podobieństwo obowiązków, jakie wykonują specjaliści ds. zakupów.

Jakie zatem obowiązki wykonują specjaliści ds. zakupów?

Po pierwsze analiza: Analiza dostawców jest kluczowym elementem funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. To dzięki tym działaniom specjaliści ds. zakupów mogą wybrać optymalne rozwiązania, które wiążą się z jakością materiałów oraz z konkurencyjnymi cenami.

Po drugie negocjacje: Zasadniczym elementem podczas zawierania każdej umowy jest umiejętne prowadzenie negocjacji cenowych.

Po trzecie utrzymywanie trwałych relacji z dostawcami: Jest to jedno z kluczowych zadań, które spoczywają na specjalistach ds. zakupów. Stworzenie właściwych i przyjacielskich relacji z dostawcami pomoże w sfinalizowaniu niejednej transakcji. Specjaliści ds. zakupów, którzy wykonują ten zawód od wielu lat, zdają sobie sprawę z faktu, iż utrzymywanie poprawnych stosunków z dostawcami niejednokrotnie pomogło im w zrealizowaniu pilnego zamówienia.

Po czwarte ciągła kontrola: Wynegocjowanie odpowiednich i cen i obietnica dostawcy, że materiały dotrą do nas na czas, niestety nie wystarcza.  Tuż po sfinalizowaniu transakcji, specjaliści ds. zakupów muszą pamiętać o rzetelnym zapoznaniu się z dokumentami po sprzedażowymi oraz pamiętać o zweryfikowaniu przysłanych materiałów. Ponadto na pracownikach działu zakupów ciąży odpowiedzialność systematycznego monitorowania obecnych stanów magazynowych i przygotowywania planów zakupów na najbliższe tygodnie, a nawet miesiące.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *